Ständiga bekymmer

Det är nästan löjligt med en del bekymmer man bär på. Bokstavligt talat alltså. Allvarligt talat likaså. Jag talar alltså om kameraväskor.

Även om det är en trivial detalj orsakar den mer problem och huvudbry än vad många vill erkänna – för det är något man vill ha precis perfekt men som sällan går att ordna. Den ska gärna vara snygg (men inte för snygg, den måste ju matcha fotovästen!), snabb att arbeta med (dock helst inte så snabb att även ficktjuvar kan arbeta snabbt med den), vara tillräckligt stor för att få med sina grejer (men inte för stor så att man antingen inte kan fylla den eller plockar med sig för mycket) och definitivt inte för dyr. Om den är skön att bära är det en bra bonus.

Det verkar vara en ekvation där man i bra fall kan välja två-tre av fyra önskemål. Tidigare har jag haft två kameraväskor, där den första var snabb, billig (fick den gratis), den var inte direkt ful men inte vacker dock alldeles för liten och man fick definitivt inte plats med något annat än kameran och något minneskort. Den andra är större, billig (fick också gratis), rymlig och skön att bära (utseendemässigt helt okej). Dock finner man kameran inne i ryggsäcken under alla andra saker man bär med sig, dvs, från det att man inser att man vill ha fram kameran behöver man tre assistenter och 17 minuter på sig innan man är klar.

Sista månaderna har jag lagt en del tid på att googla, fundera och läsa reviews för kameraväskor. Oroväckande mycket tid. Hade jag lagt såhär mycket tid på att lära mig klä mig, klippa mig och bete mig hade jag garanterat varit en herrans Don Juan vid det här laget (lyckligtvis är så inte fallet). Så när tillfälle i helgen gavs att faktiskt klämma, testa och utvärdera kameraväskor grundligt slog jag till fort som attans. Billigt, lite lagom stort och Dressmann-nivå på stilen, så att jag har något titta lite lagom ogillandes på när jag fortsätter min odyssé att hitta den ultimata, perfekta och fair trade-märkta kameraväskan. Eventuellt kan jag även packa lite lagom mycket utrustning i väskan och bära den med mig vid behov.

